Kylässä keittiösuunnittelijan keittiössä – lue ammattilaisten vinkit keittiöremontoijalle
Noblessan asiantuntijat kertovat, että tyytyväisin asiakas on sellainen, joka uskaltaa luottaa omaan makuunsa. Eniten keittiövalinnoissa kadutaan uskalluksen puutetta, väärässä kohdassa pihistelemistä ja satsaamista kalliisiin mutta vähälle käytölle jääviin yksityiskohtiin.
Noblessan suunnittelijat Saana Mantere ja Linda Backlund istuvat Saanan uuden omakotitalon savunsinisessä keittiössä Pohjanmaalla. Molemmilla on takana pitkä ura keittiösuunnittelun parissa, joten suomalaisten kotien ylpeyden ja häpeän aiheet ovat tulleet tutuiksi.
Keittiö ja koti yleensä on hyvin henkilökohtainen paikka, joten luottamuksellinen suhde asiakkaaseen on tärkeä.
– Meidän tehtävämme ei ole arvostella tai arvottaa kenenkään kotia, vaan suunnitella asiakkaalle paras mahdollinen keittiö, Saana korostaa.
Luottamuksellinen asiakassuhde perustuu rehellisyydelle.
– En mielelläni myy asiakkaalle sellaista, jota hän ei tarvitse tai joka ei toimi siinä hänen keittiössään, ja yleensä kerron tämän rehellisesti, Saana kertoo nauraen.
Keittiöremontin budjetti puheeksi
Keittiön jätepiste, sotkuisuus tai nuhjuisuus ovat Lindan mukaan sellaisia asioita, joita usein hävetään tai pyritään piilottelemaan.
– Erityisesti keittiöremonttien suunnittelun yhteydessä meidän on pakko mitata jätepisteen lisäksi myös ne pölyisimmät ja likaisimmat nurkat, joita kukaan suomalainen ei mielellään esittele, mutta siitäkin selvitään, Linda naurahtaa.
Toinen vaikea ja häpeää aiheuttava asia on rahasta puhuminen. Osalle asiakkaista budjetin kertominen on vaikeaa.
– Selkeät taloudelliset raamit ovat meille tärkeä työkalu, sillä se helpottaa keittiön suunnittelua. Meidän tehtävämme on suunnitella paras mahdollinen keittiö jokaiselle asiakkaalle sillä budjetilla, joka hänellä on käytössään, Saana korostaa.
Suunnittelijat kertovat, että suunnitelmien huolellinen visualisointi auttaa asiakasta ymmärtämään, miltä lopputulos näyttää. Erilaiset toiminnalliset ja tekniset ratkaisut on helppoa havainnollistaa kuvien ja mallinnusten avulla.
– Meillä lopputulos vastaa suunnitelmaa, joten asiakas saa sen mitä tilaa, Linda toteaa.
Mieti, mitä toiminnallisuuksia keittiöön kaipaat
Suunnittelijat kertovat, että jälkikäteen harmitellaan eniten säästämistä vääristä paikoista. Osa asiakkaista haluaisi panostaa laatuun, mutta valitsee viime metreillä edullisemman tarjouksen.
– Aina välillä käy niin, että asiakas ottaa Noblessalta tarjouksen, mutta päätyy valitsemaan halvemman. Muutaman vuoden päästä ovet repsottavat ja niiden pinta on kupruilla ja keittiön joutuu uusimaan taas uudestaan. Mikään ei ole niin kallista kuin huono laatu, kun siinä käyttöikä on merkittävästi lyhyempi, Linda toteaa.
Suunnittelijat kertovat, että kalliiksi tulee myös sellaisiin asioihin satsaaminen, joilla ei ole käyttöä arjessa. Budjetoinnin ja keittiön toimivuuden kannalta tärkeintä onkin pysähtyä miettimään, millainen keittiöihminen sitä itse oikein on.
– Avohyllyjä tai kalliita lisähyllymetrejä ei kannata asentaa, jos niille ei ole käyttöä. Monelle aamiaiskaappi on unelma, joka saattaa jäädä arjessa käyttämättä. Ja mattamustia kaapinovia voi suositella vain siivousintoiselle ihmiselle, Saana naurahtaa.
Omannäköinen keittiö on ylpeyden aihe
Iso osa suunnittelijoiden ammattitaitoa on kyky auttaa asiakasta rakentamaan omannäköinen keittiö, jonka ratkaisut vastaavat asiakkaan todellisiin tarpeisiin.
Suunnittelijat kertovat, että tyytyväisin asiakas on sellainen, joka uskaltaa luottaa omaan makuun ja tyyliin, vaikka se poikkeaisi valtavirrasta.
– Keittiö on pitkäikäinen ja kallis hankinta, joten on tärkeää uskaltaa valita se mistä itse tykkää eikä sitä mikä naapurin mielestä näyttää kivalta, Saana kertoo.
Suunnittelijat ovat yhtä mieltä siitä, että suomalaisten pitäisi olla rennompia keittiösuunnitelmien suhteen.
– Saan suunnittelijana iloa ja inspiraatiota rohkeista valinnoista. Noblessan laajasta valikoimastamme löytyy varmasti jokaiselle mieleinen värimaailma, Saana kertoo.